September 21, 2017, 07:54:27 AM

Username
Password

Pages: [1]   Go Down
Print
Author Topic: astuces pour placer les sprites dans la feuille de sprite dans GIMP  (Read 924 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
illidan
Developer
*
Offline Offline

Posts: 264



View Profile
« on: December 08, 2015, 03:36:42 PM »

i am sorry to post this topic in french but i can't manage to translate it in english right now

astuces pour placer les sprites dans la feuille de sprite en utilsant GIMP

Pour éviter d'avoir 2 sprites différents sur la même frame de pré-visualisation du logiciel DARK_OMEN_VIEWER il faut positionner les sprites suivants un quadrillage précis.


* mauvais placement.png (14.66 KB. 148x252 - viewed 84 times.)



Ce quadrillage correspond au découpage effectué par le logiciel  dont on trouve les réglage dans le fichier .film
Exemple de configuration du découpage pour un sprite avec 8 lignes et 3 colonnes :
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<sprite>
   <subsprite file="SHAMANORQUE_23.tga"
      across="3"
      down="8"
      tiles="24" />
</sprite>


* grille et placement.png (43.72 KB. 290x784 - viewed 79 times.)


d’abord il faut :

-    trouver le nombre qui multiplié par 8 sera le plus proche de la hauteur final de la feuille de sprite
-    trouver le multiple qui multiplié par 3 sera le plus proche de la largeur final de la feuille de sprite

puis il faut :

-   créer un calque avec les dimensions final de la feuille  de sprite et lui donner la  couleur verte  ( transparent html 469632 )
-   ajuster le cannevas au calque pour modifier la taille de l’image : en faisant :  image < ajuster le canevas au calque
configurer la grille de gimps en allant dans : image < ajuster la grille < mettre les valeur de largeur et de hauteur trouvées
-   afficher la grille en allant dans : affichage < afficher grille
-   Déplacer les sprites dans les cases ainsi formées

Exemple :

une feuille de sprite de 150 de largeur par 416 de hauteur donne 24 cases de 50 de largeur par 52 de hauteur


resultat :


* placer et darkomen viewer.png (12.01 KB. 441x349 - viewed 87 times.)


* test.spr (19.92 KB - downloaded 40 times.)

* test.spr (19.92 KB - downloaded 40 times.)
« Last Edit: December 08, 2015, 03:52:28 PM by illidan » Logged
illidan
Developer
*
Offline Offline

Posts: 264



View Profile
« Reply #1 on: December 08, 2015, 06:44:05 PM »

Tricks to place the sprites in a sprite sheet with GIMP

if you don't want to have 2 different sprites on the same frame when you use DARK_OMEN_VIEWER you must set the sprites in a specific grid.


* mauvais placement.png (14.66 KB. 148x252 - viewed 75 times.)


First you must:
                          - Find the number that  multiplied by 8 is the closest to the final height of the sprite sheet
                          - Find the number that multiplied by 3 is the closest to the final width of the sprite sheet

then you must:
                           - Create a layer with the final size of the sprite sheet and give it the green color (html 49632)
                           - Adjust the cannevas to the size of the layer to change the size of the image: by going in  : Image                      <adjust to the canvas layer
                           - set up the GIMPS grid by going in: Image <adjust the grid <then you can put the value of width and height you have allready found
                           - Display the grid by going to: Display <grid view
                            - Move sprites in the thus formed boxes


* grille et placement.png (43.72 KB. 290x784 - viewed 85 times.)


Example :
a sprite sheet 150 wide by 416 tall gives 24 cases of 50 wide by 52 tall





* placer et darkomen viewer.png (12.01 KB. 441x349 - viewed 89 times.)


* test.spr (19.92 KB - downloaded 34 times.)


* test.spr (19.92 KB - downloaded 34 times.)
« Last Edit: December 08, 2015, 06:51:49 PM by illidan » Logged
olly
Global Spokesperson
*
Offline Offline

Posts: 1828



View Profile
« Reply #2 on: December 08, 2015, 07:11:25 PM »

Nice guide that will save time and effort.

Smiley
Logged

and back in Nuln, the ageing Graf Berhardt smiled his secret smile of pride whenever he heard the latest tales of his eldest son's ever growing chain of glorious victories -(sothr manual)
illidan
Developer
*
Offline Offline

Posts: 264



View Profile
« Reply #3 on: December 08, 2015, 07:40:41 PM »

I'm glad you've understood my explanation I wasn't sure to be understandable Smiley
Logged
Pages: [1]   Go Up
Print
Jump to: